Tips voor een goede domeinnaamn

Wanneer u een eigen website start of een gepersonaliseerd e-mailadres wilt, hebt u een domeinnaam nodig. Idealiter sluit uw domeinnaam aan bij wie u bent, wat u doet of wat u online aanbiedt. Enkele concrete tips:

1. Passend in uw digitale strategie

Denk na over uw digitale strategie:

  • hoe wilt u zich online profileren?
  • Onder welke naam?
  • Welk imago wilt u neerzetten?
  • Welk publiek wilt u aanspreken?

Overweeg hierbij:

Een of meerdere domeinnamen

  • Meerdere domeinnamen die u afzonderlijk onderhoudt, bv. als u verschillende producten of diensten aanbiedt of als u in verschillende landen actief bent
  • Meerdere domeinnamen die u laat doorlinken naar één hoofddomein
  • 1 domeinnaam waaronder u al uw producten of activiteiten groepeert en waar u al uw bezoekers naartoe leidt

Branding 

Uw merk als domeinnaam. In dat geval besteedt u best wat budget om uw merk bekend te maken bij uw doelgroep.

Keywords

Een beschrijvende domeinnaam die iets vertelt over uw zaak, uw dienst of over uzelf. De naam van uw website hoeft dus niet persé samen te vallen met uw bedrijfsnaam. Hou rekening met specifieke keywords (woorden die veel gezocht worden in de zoekmachines) bij een beschrijvende domeinnaam.

2. Kort, krachtig en ondersteunend

Wees to the point, kies liefst een korte en krachtige domeinnaam. Zorg ervoor dat uw domeinnaam makkelijk te onthouden is. Hou het simpel. Een domeinnaam moet eenvoudig te schrijven zijn en makkelijk om uit te spreken of te spellen. Vermijd moeilijke constructies met koppeltekens, cijfers en letters. Kies ook een onderscheidende domeinnaam die genoeg verschilt van uw concurrentie.

3. Een passende domeinnaamextensie

Kies een passende extensie, want deze kan uw domeinnaam ook verduidelijken en verrijken. Een extensie als .restaurant, .club maakt meteen duidelijk waarover het gaat. Ook steeds meer regio’s en steden hebben een eigen extensie. Voor internationale uitstraling blijft .com de aangewezen domeinnaamextensie.

4. Leg ook alternatieve schrijfwijzen vast

Leg alternatieve schrijfwijzen of vaak voorkomende fouten ook vast. Mocht de surfer een fout typen komt hij nog op de juiste websitesite terecht. Bovendien voorkomt u op die manier dat de concurrentie er mee gaat lopen.